seo of zoekmachine optimalisatie. Wat is het en hoe werkt het?

Het belang van SEO

Als bedrijf wil je vandaag de dag zo toegankelijk mogelijk zijn voor elke potentiële klant of bezoeker van je site om op deze manier connecties te maken en cijfers te behalen. Je zou denken dat je met een mooi verzorgde website al niet meer de mist in kan gaan, maar er zijn nog een heel aantal zaken die cruciaal zijn in dit proces. Al heb je een perfect-werkende website, kunnen je resultaten nog steeds beneden pijl liggen. Hoe komt dit nu juist? Doorheen de jaren zijn de algoritmes van Google enorm veranderd en komt er veel meer bij kijken dan zomaar een website online gooien. Deze optimalisatie gaat nu ook verder dan gewoon de juiste woorden in je teksten verwerken. Search Engine Optimization is een marketingstrategie die als doel heeft meer bezoekers op jouw website te genereren op een organische manier.

De werking van zoekmachines

Om SEO te kunnen begrijpen is het belangrijk dat je weet hoe een zoekmachine werkt en op welke manier deze jouw content vindt, analyseert en rangschikt. Allereerst is het belangrijk om te weten dat content hoofdzakelijk gerangschikt wordt op vlak van relevantie en autoriteit. In de relevantie-stage zal de zoekmachine dus kijken hoe relevant jouw content is voor een bepaalde zoekopdracht. Dit wordt gedaan doormiddel van een zoekwoordenonderzoek.

Je kan relevantie enkel creëren door veel High-quality content te maken over onderwerpen waarvoor jij gekend wilt zijn. Dit brengt ons automatisch bij het volgende punt; Wanneer je veel goede content maakt over bepaalde onderwerpen is er de kans dat erover gesproken wordt, ernaar gerefereerd wordt of dat je geciteerd wordt in andermans werken. In dit proces is dit een cruciaal gegeven aangezien dit automatisch zal resulteren in een impact op je ranking verloop. Door vermeld te worden op andere sites creëer je meer geloofwaardigheid, wat voor een zoekmachine een uitstekende reden is om je hoger in de ranking te zetten. Het succes zit hem in de goede balans tussen relevantie en autoriteit. In veel gevallen kan het zijn dat je een heleboel high-quality content maakt, maar dat je nog steeds niet de resultaten behaald die je zou willen. In dit geval moet je je vooral focussen op autoriteit door deze te meten.

Technische SEO

Hoe zit het met de technische opbouw van jouw website en in hoeverre is dit belangrijk? Je website moet technisch goed in elkaar zitten, dit om begrepen te worden door de zoekmachine. Zaken waar je rekening mee moet houden zijn bijvoorbeeld de structuur van je webpagina, de verwerking van verschillende talen bij een meertalige website of de inlaadtijden van jouw website. Om je technische SEO op punt te stellen heb je ook verschillende tools en programma’s. Een goede tool hiervoor is Yoast SEO, dit is een populaire plug-in in WordPress die je helpt bij het ordenen van technische SEO. Binnen deze tool kan je verschillende zaken managen zoals de keyphrase, titel en tekstlengte.

On-page SEO/inhoudelijkse SEO

Een succesvolle website die veel gevonden wordt begint natuurlijk met goede en kwalitatieve content die een antwoord biedt op de vragen van de bezoekers. Zorg dus voor een goede inhoud en opmaak voor al je webpagina’s. Sta stil bij de inhoud, topics, titels, headings,… Bekijk de pagina’s die hoog ranken in de zoekmachine en analyseer hun woordgebruik en opmaak.

Blogging

Door regelmatig een blog te schrijven bekom je automatisch ook meer relevantie en autoriteit. Blogs worden vaker gedeeld op social media waardoor er op een organische manier meer bezoekers naar jouw website zullen komen. Door vaak blogposts te schrijven ziet de zoekmachine dat je website actief is waardoor hij hoger geplaatst zal worden in de zoekresultaten.

Blog tips

Vroeger was relevantie vooral gebaseerd op bepaalde keywords aangezien het in de zoekmachine niet mogelijk was om complexe vragen te stellen. Dit is vandaag de dag anders. Je maakt je content best over een bepaald topic, en niet over verschillende losse keywords. Het is ook altijd een goed idee om je verschillende blogposts te linken aan elkaar, op die manier zullen ze ook meer bezoekers aantrekken. Verder is het ook altijd slim om je oude blogs up-to-date te houden en te bewerken. Dit resulteert vaak ook in een hogere ranking.

Off-page SEO

Backlinks analyseren.

Je backlink profiel analyseren kan je inzichten geven betreffende hoe het komt dat je niet de resultaten verkrijgt waar je op hoopte. Zo kan je een lijst maken van alle sites die links hebben naar jouw website. Je kan gaan bekijken hoe ze linken naar jouw website en hoeveel links het juist zijn. De kwaliteit van de links en bronnen die naar jou refereren is ook enorm belangrijk. Om dit te analyseren kan je verschillende tools gebruiken; zoals MOZ of Majestic. Deze analyse zal je een klaar en duidelijk beeld geven van de mate waarin er naar jou gerefereerd wordt. Zoals eerder besproken wil je dus kost wat kost backlinks genereren naar je eigen content. Als laatste is het ook belangrijk om over je eigen content te praten en deze te verspreiden door het bijvoorbeeld te versturen naar je PR-lijst of door het simpelweg te delen op social media.

Link building

Zoals eerder vermeld is de content die je plaatst niet de essentie voor Google. Het gaat meer over hoe interessant anderen jouw content vinden, wat dus resulteert in de befaamde backlinks die we allemaal zo graag willen. Een backlink laat zien dat je content interessant en kwalitatief is aangezien mensen ernaar willen refereren. Hoe meer links en hoe hoger de kwaliteit van de links hoe hoger je ranking in de zoekmachine zal zijn. Om zelf een duidelijk beeld te verkrijgen van hoe goed of slecht je rankt in de zoekmachine moet je een analyse maken over de hoogst rankende pagina’s die schrijven over dezelfde topics als jij. Je zal dus moeten onderzoeken hoeveel links de #1 pagina heeft over dit onderwerp. Het is verstandig om de top resultaten in Google te analyseren en de pagina’s te bekijken.

Je zou misschien denken dat het slim is om een unieke pagina te creëren die totaal verschillend is van de andere resultaten maar dit zal averechts werken. Als je dezelfde woorden en opmaak gebruikt als de #1 pagina heb je veel meer kans om hoger te ranken.

Relaties onderbouwen met journalisten

Een andere methode om meer backlinks te genereren is door jezelf gekend te maken bij journalisten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door je in te schrijven voor een press request alert. Hierbij vragen journalisten bij het schijven van een artikel of blog naar bepaalde informatie of quotes van een specialist. Wanneer je reageert op een press request moet je snel zijn en op een beknopte maar duidelijke manier een antwoord geven op de gestelde vraag. Hierdoor maak je kans om vernoemd te worden in het werk van een journalist wat natuurlijk resulteert in een groter bereik voor je eigen content!

Featured snippet

Als je zelf op #1 staat in de zoekresultaten kan het nog steeds zijn dat je niet het gewenste aantal bezoekers verkrijgt. Dit kan te maken hebben met een featured snippet. Een snippet is een resultaat in Google dat op een beknopte manier een antwoord geeft op de zoekvraag zonder dat je moet doorklikken naar een website. Vaak staat het antwoord geformuleerd als een definitie of een opsomming. Om zelf in een featured snippet te verschijnen kan je bijvoorbeeld bovenaan je blogpost een paragraaf toevoegen waarin je in het kort een antwoord geeft op de gestelde vraag.

 

Dit gezegd zijnde komt er een heleboel kijken bij het optimaliseren van je ranking. Al deze stappen vergen relatief veel tijd en inspanning maar zijn zeker en vast nuttig en cruciaal als je ambitie hebt om het verkeer op je site uit te breiden. Na het toepassen van bovenstaande stappen zal je ondervinden dat er over het algemeen meer activiteit plaatsvindt op je website. Redenen genoeg om hier snel mee aan de slag te gaan.

klaar om jouw uitdaging met ons te delen?

contacteer ons!