#WHY – Het belang van hashtags

Het belang van hashtags

De afgelopen jaren is de hashtag enorm populair geworden en zie je ze verschijnen op alle verschillende sociale media, zonder dat veel mensen weten wat het eigenlijk betekent. Wat zijn de voordelen van hashtags? Waarom worden ze zo vaak gebruikt? En hoe gebruik je hashtags in je eigen media? Deze vragen beantwoorden we graag in deze blogpost.

Wat is een # en waarom wordt het gebruikt?

Een hashtag is simpelweg een # gevolgd door één of meerdere woorden zonder spatie. Maar wat is het nut daar juist van? Hashtags worden gebruikt om bepaalde onderwerpen te categoriseren en ze als het ware te groeperen onder een denkbeeldige paraplu. Dit maakt het gemakkelijker om online content te vinden over een bepaald onderwerp zonder dat je in het wilde weg moet beginnen zoeken. Uit onderzoek is gebleken dat posts met een # maar liefst 13% meer engagement genereren en zorgen voor een natuurlijke flow naar jouw content. Reden te meer om hier wat extra aandacht aan te besteden.

Hoe gebruik je een #?

Je hebt het vast al eens gezien, pagina’s die bij elke post een overvloed aan verschillende hashtags zetten. Je zou misschien denken dat hoe meer # je gebruikt, hoe meer mensen je zal bereiken. Dit kan dan wel het geval zijn, maar toch is dit niet rendabel. Wie veel # gebruikt zal hoogstwaarschijnlijk veel mensen bereiken, maar behoren deze mensen tot jouw uitgekozen doelgroep? Als organisatie wil je engagement genereren met jouw doelgroep. Het heeft dus weinig zin om mensen naar jouw content te lokken die er niet in geïnteresseerd zijn. Let dus eerder op de kwaliteit van je hashtags en niet zo zeer op de hoeveelheid. Een onderzoek van Track Maven toonde aan dat het beste resultaat behaald wordt als je vier tot zeven #’s gebruikt.

Los van het aantal zijn er nog andere zaken die je in acht moet nemen bij het gebruiken van #’s.

Doe onderzoek naar de juiste #’s

Om te weten welke hashtags geschikt zijn voor jouw organisatie is het zeker niet onbelangrijk om vooraf grondig onderzoek te doen. Als eerste kan je gaan kijken naar de posts die een bepaalde hashtag gebruiken. Wanneer een bepaald onderwerp zodanig populair is, heb je weinig kans dat jouw post gevonden zal worden, omdat er gewoonweg te veel resultaten zijn. Kijk ook naar gelijkaardige posts en let op de frequentie van het #-gebruik en de betrokkenheid op die posts. Er zijn ook verschillende tools die je kan gebruiken om hashtags te analyseren en vergelijken. Zo krijg je ook een beter inzicht in de betrokkenheid tot verschillende hashtags. Een zeer goede tool hiervoor is hashtagify. Met dit programma kan je de populariteit van verschillende hashtags achterhalen en gerelateerde hashtags vinden.

Welke #’s zijn relevant voor jouw organisatie?

Hashtags horen uiteraard te passen bij de content die je plaatst. Kies dus voor onderwerpen waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is. Neem eens een kijkje bij de concurrentie en zoek naar de juiste #’s voor jouw content. Bij de juiste relevantie zullen de juiste personen bij jou terecht komen. Een goede hashtag bestaat dus uit woorden die vaak opgezocht worden door jouw doelgroep.

Pas je #’s aan op je verschillende platformen

Elk mediaplatform spreekt een andere doelgroep aan die op hun beurt ook een ander zoekpatroon vertoont. Het is dus logisch dat je niet voor elk van deze platformen dezelfde hashtags moet gebruiken. Je hashtags afstemmen op je verschillende platformen vergroot je bereik en zorgt voor een hele hoop nieuwe toetreders.

Laat #’s deel uitmaken van jouw sociale-mediastrategie

De doeltreffendheid van hashtags wordt heel vaak onderschat, maar wanneer je ze actief betrekt in je marketingstrategie kunnen ze een groot verschil maken. Zorg er dus voor dat je ze consistent gebruikt, maar wel zorgt voor de nodige afwisseling. De kunst zit hem in de juiste balans vinden tussen samenhang en variatie. Kopieer dus niet telkens dezelfde hashtags bij elke post. Dit is tegen de richtlijnen van verschillende sociale media, waardoor je posts zelfs verwijderd kunnen worden. Als je dit goed toepast zal het algoritme jouw account beter categoriseren en uiteindelijk ook matchen aan de juiste doelgroep.

#KISS

‘Keep it short & simple’ is the message! Maak geen onnodig lange hashtags waarin je een hele zin na het hekje plaatst. Dit is moeilijk om te lezen en geeft vaak te veel informatie over je content. Als alles al wordt gezegd in de hashtags, zal niemand geneigd zijn om nog naar je content te kijken.

#TIPS

#1 Volg trends

Trending hashtags gaan vaak over onderwerpen of evenementen die populair zijn binnen een bepaalde tijdsperiode. Dit soort hashtags zullen je een groter bereik en zichtbaarheid van de inhoud geven, waardoor je mensen kan bereiken die je nog niet volgen. Let op; kies voor trending hashtags die op een of andere manier gelinkt zijn aan de activiteiten van je bedrijf. Doe je dit niet, dan zal je niet de juiste mensen aanspreken.

#2 Kijk naar de context van je gebruikte hashtags

Voor je een bepaalde hashtag gebruikt kijk je best even na of hij niet gebruikt kan worden in een andere context. Als dit het geval is kies je beter voor een andere verwoording, om verwarring te voorkomen en het beste resultaat te verkrijgen.

#3 Maak gebruik van lijstjes

Wanneer je als bedrijf verschillende diensten aanbied is het belangrijk dat je voor elke dienst specifieke hashtags hebt. Om een duidelijk overzicht te bewaren maak je best een lijstje per dienst/onderwerp waar je alle hashtags neerschrijft.

#4 Zet een witregel tussen je tekst en hashtags

Hashtags kunnen een post er soms slordig uit doen zien, wat je absoluut wil vermijden. Plaats dus steeds minstens 1 witregel tussen je tekst en hashtags. Zo is er een duidelijk onderscheid en is alles ook duidelijk te lezen.

klaar om jouw uitdaging met ons te delen?

contacteer ons!